Cuda architektoniczne

Najpopularniejsze rodzaje mostów (z uwagi na konstrukcję)

4 listopada 2022 0 komentarzy

Widok na most wiszący Golden Gate Bridge w San Francisco

Trudno wyobrazić sobie nasze życie bez mostów. Te elementy zabudowy są tak popularne, że właściwie przestaliśmy je zauważać. Tymczasem mosty to obiekty wyjątkowe, których stworzenie wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale i dużego doświadczenia inżynieryjnego. Dzięki nowoczesnym projektom i materiałom możemy dziś cieszyć się mostami wodnymi czy kolejowymi o wyjątkowej trwałości. Tego typu konstrukcji jest naprawdę wiele i istnieje kilka kryteriów podziału mostów na konkretne typy. Przyjrzyjmy się różnym typom mostów, biorąc pod uwagę sposób ich podparcia.

Nie ma dwóch takich samych mostów

Mosty dzielimy często na podstawie typu podparcia przęsła. Do najpopularniejszej zabudowy tego typu należą mosty wspornikowe, wolnopodparte, wiszące i wantowe, do których należy m.in. most zwodzony. Most podwieszony, zwany również wantowym, charakteryzuje się płytą przęsła zawieszoną za pomocą cięgien mocowanych na wieżach. Wieże te nazywane są też często pylonami. Co ciekawe, przykładem tego typu zabudowy jest najdłuższy most w Polsce, czyli most Solidarności, który rozpięty jest przez Wisłę w Pucku.

Równie popularne i często spotykane są mosty wiszące. Ich konstrukcja pozwala na to, by płyta przęsła zawieszona była na kablach mocowanych na podporach, czasem są to pylony, jak w konstrukcji podwieszonej. Najstarszy most wiszący możemy obejrzeć w czasie wycieczki do Pensylwanii, a powstał on w 1801 roku. Najstarsza tego typu zabudowa w Polsce jest młodsza tylko o 26 lat i można ją podziwiać w miejscowości Ozimek.

Most wspornikowy to konstrukcja, w której co najmniej jedna część działa jako zakotwiczenie. Buduje się je za pomocą wsporników. Gdy most jest prosty i niewielki, mogą być to zwykłe belki. Większe mosty, po których w założeniu ma poruszać się kolej lub samochody, zaopatrzone są w tak zwane kotwice. Muszą być to elementy mocne, dlatego wykonuje się je najczęściej ze stali konstrukcyjnej lub betonu sprężonego. Tego typu mosty stały się popularne dopiero w XIX wieku i przyczyniły się do rozwoju myśli inżynieryjnej oraz udoskonalenia powszechnie używanych projektów mostów. Najbardziej znanym mostem z tego czasu jest Forth Bridge. Przez niemal 30 lat był on najdłuższym mostem na świecie. I to jest właśnie największa zaleta tego typu projektów, mosty tworzone według nich są długie, a ciężar na nich dobrze rozłożony.

Mosty wolnopodparte, zwane inaczej jednoprzęsłowymi, charakteryzują się tym, że rozpiętości przęseł są w nich ograniczone. Najczęściej powstają one na trudnych terenach, gdzie zastosowanie większej ilości podpór jest niemożliwe. Tego typu konstrukcje powstają często na dwóch przyczółkach a ich wzmocnieniami są proste belki wpuszczone w nasyp. Ten typ mostu nie może być duży ani ciężki, ponieważ nie można go wesprzeć przy pomocy równomiernego rozłożenia ciężaru. Zabudowa tego typu powstaje więc wtedy, gdy potrzeba niewielkiego i lekkiego mostu na nieuregulowanym lub dzikim terenie.

Dodane w kategorii: Baza wiedzy

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany/ Wymagane pola oznaczone gwiazdką *